Tuning : Fityóba építheto ülések |
Fityóba építheto ülések
forrás:netclub/fiat126.hu 2005.05.21. 08:57
A Polski gyári üléseit mindenki ismeri, kényelmetlen, alacsony a háttámla, télen hideg, nyáron tuzforró a fekete mubor. Ezért sokunkban felmerül az ötlet, hogy lecseréljük a sámlikat, de hogyan és mire?
Egy üléscserénél sok szempontot illik figyelembe venni, elsoként a biztonságot. Az ülésnek egy esetleges karambol esetén (ugye mindenki beköti magát?) fontos szerepe van a gerincünk, és a nyakcsigolyáink védelmében, illetve a tehetetlen test megfelelo helyen tartásában. Ezért fontos, hogy olyan megoldást válasszunk, ami megfelel ezeknek a kitételeknek. Bovebben: az ülés fixen legyen rögzítve a karosszériához, lehetoleg nem tákolt rögzítési pontokkal (ha gyenge, eltörhet, ha túl masszív, körülötte szakadhat ki), nehogy a balesetben az ülés csapjon agyon minket. Emellett állítható legyen a kormánytól való távolsága (vészhelyzetben nagyon fontos a helyes beállítás! A karunk és lábunk csak egy bizonyos távolságon belül tud megfeleloen gyors és eros mozdulatot tenni! Ha túl közel ülünk a kormányhoz, akkor meg nincs helye elorecsapódni testünknek, egybol befejeljük a szélvédot!). Jó dolog, ha a háttámla és a fejtámla is külön állítható, mind a kényelmünket és biztonságunkat szolgálja. Fontos szempont még, hogy a fejtámla megfelelo magasságban legyen, tényleg a fejünket támassza meg, alacsony beállításnál pont ez törheti el nyakcsigolyáinkat visszacsapódásnál, illetve hátulról ütközésnél. A mai modern autók ülései kagylósítottak (nem véletlenül), oldalirányú ütközésnél jobb, ha az ülés nyeli el a mozgás energiáját, mint a B oszlop, vagy az ajtó.
Akkor nézzük a lehetoségeket: Típusidegen ülések: gyakorlatilag minden beszerelheto, ami befér. Megoldása általában a gyári üléssín levágása, és ráhegesztése az újra. A kasznin ne módosítsunk! Ennek a megoldásnak az elonye, hogy nagyobb a választékunk, jobbnál jobb ülések közül mazsolázhatunk, egyedivé téve az autónkat. Hátránya: muszakin ezért buktathatnak, rendor kötekedhet, nagyobb ülések zavarhatják a kilátásunkat, és baleset során ki tudja, hogyan viselkedik (nem az ülés, hanem a hegesztésünk)
Gyári ülések: ezek közül gyér a választék, de azért vannak elonyei. "Büntetlenül" cserélhetjük, tutira befér, és még hegeszteni sem kell, csak a régi helyére tolni és kész! A Polski gyár a hosszú évek alatt három féle ülést gyártott (mind a három ugyanarra a fémvázra készült). Elso, amit mindenki ismer, a fekete mubor, fejtámla nélküli, nem állítható háttámlás ülés. Egyetlen elonye, hogy nem akadályozza a kilátásunkat hátra ill. oldalra. Ami nagy hátránya - a felsoroltakon kívül -, hogy a hátat csak egész alacsonyan támasztja, ezért fárasztó benne a vezetés, és ütközéskor nem támasztja meg kelloképpen a testünket, nem beszélve a fejünkrol. Második típusú üléssel a BIS-es Polskikat szerelték, ez gyakorlatilag az elozo feljavított változata. Mubort szövetre cserélték, ami jót tesz a komfortérzetünknek, de kényesebb, könnyen kifeslik, és nehezebb takarítani. Emellett még fejtámlával is ellátták a tervezok, ami inkább csak látvány, mint funkció, mivel az ülés teteje még mindig csak hátközépig ér. A harmadik típus a sokak által kedvelt sportülés (nincs információm róla, hogy egy adott típust már a gyárban ezzel szereltek volna), ami végre elfogadható megoldásnak tunik (ebbol is két féle van, boltban csak az újabbhoz lehet hozzájutni. Az egyetlen különbség a párnázáson, és a szövet minoségén van). Ez már vállmagasságig tartja a hátunkat, enyhén kagylósított, jobban párnázott. Két hátránya van: az ára, és a kilátást jobban akadályozza. (22e Ft körül van / 2004. január 26.). A szövet jónak mondható, kényelmes, kicsit magasabban van ugyan, de még be lehet férni az autóba. Az alacsony belmagasság miatt az ülés elore döntése kicsit nehézkesebb, de ki akar hátraülni? :)
Ez alapján talán mindenki ki tudja választani magának a megfelelot, de a fo szempont a biztonság legyen!
|