Kartergz elvezetse
Forrs:netclub 2005.05.11. 20:25
Ahhoz, hogy az zemanyag berobbanjon benzn-levegõ keverk kell, nem benzn-olaj. Ergo, ha az adott idõ alatt olajat is prblunk beprselni a levegõvel, cskken a motor hatkonysga
Sokan krdezhetik, mire is j ez. Rengeteg mindenre... :)
Alapjban vve az autgyrak azrt vezetik vissza a kartergzt a lgszûrõbe, hogy az olajos gzt jra a hengerekbe juttatva megprbljk elgetni, s ezzel kmljk krnyezetnket. Az elv szp s j, de azert mindennek van htultõje is. A motor ugyanis egysgnyi levegõt tud beszvni egy szvs tem alatt. Namost ahhoz, hogy az zemanyag berobbanjon benzn-levegõ keverk kell, nem benzn-olaj. Ergo, ha az adott idõ alatt olajat is prblunk beprselni a levegõvel, cskken a motor hatkonysga, hiszen a bejut olaj a levegõtõl "veszi el" a helyet. Ez egy friss motornl nem olyan jelentõs, hiszen j esetben egy motor nem sok kartergzt termel. Azonban egy regebb mocinl, erõsebb terhelsnl, vagy a kelletnl nagyobb elõgyjtsnl a kartergz mennyisge nõ. Sõt, akkor is nõ, ha rossz az olajbentõ fedelnek belsõ oldaln tallhat rugs lapocska is, az szablyozza ugyanis a kijut olajos gz mennyisgt. Ilyen esetekben a kartergztl val mexabadulsal feltûnõen nvelhetnk a motor teljestmnyn. Nem vletlen, hogy a rallyautkban is elvezetik... :) Hogyan tegyk? n egy nagyon egyszerû mdszert vlasztottam. Fogtam egy rg elhallozott szilikonszprs dobozt (felszrni, tgetni, stb veszlyes, szval csak vatosan...:) ), s megszabadtottam az adagoljtl. Ezutn a felsõ rszn krbe lyukakat frtam. Ez azrt kell, hogy az ide rkezõ gz levegõ rsze el tudjon tvozni. Maga a flakon azrt kell, hogy a levegõvel rkezõ olaj le tudjon csapdni. Elvileg a lecsapdott olajat vissza is ntheted a motorba, de n mg soha nem mertem, valahogy az itt lecsapdott olajnak mindg gusztustalan szne volt... :) Szval megvan a doboz. Ha szerencsd van, ez pont olyan vastag, hogy beszorul a bal hts lmpa mgtti motortr rsz aljra (a fesszab mell-al, ott van egy illeszts a vszintes rszen, ami szpen le tudja szortani). A felsõ rszhez persze kell kszteni rgztõt, de azt simn le lehet hajtani laposvasbl, a vasat meg a fesszab egyik csavarjhoz lehet erõsteni. No, ezutn fox 2 kartegz-csvet, s jl sszeerõsted õket. n ehhez egy vkony rzcsvet hasznltam, amire rhztam a kt csõ vgt, utna egy drttal rgztettem a ktst, szigszalaggal pedig leszigeteltem az illesztsi rst. A csõ egyik vgt rhzod a szelepdeknire, utna tvezeted a lgszûrõ zajcskkentõje alatt, a msik vgt pedig V alakban bevgod, s beletolod a flakonba. A V vgs azrt kell, hogy mg knnyebben tvozzon a gz, illetve a V nagy peremfellete segti az olaj lecsapdst. Arra figyelj, hogy a csõ elg lazn legyen a flakonban, mert a motornak menet kzben elg nagy kilengse van,a flakon ehhez kpest meg stabil, gy a csõ hossznak kell flexibilisnek lennie. J szrakozst!
-- Qrucz --
Rapid elvtrs ezt is megvalstotta. Lssuk az õ kommentjeit:
Olvastam, hallottam, meg ajnlottk is, hogy ha a kartelgzt nem vezetem vissza a levegõszûrõbe akkor jobban brja a moci. Gondoltam kiprblom. A kartelgzt egy fl literes mûanyag vegbe vezettem ki, de ez egyenlõre csak hirtelen megolds, mert a gz lehet 100 fok fltt is s az elgg meg tudja olvasztani a mûanyagot. Ezutn az veget a lgbeszvcsõ mg szortottam. Onnan nem esik ki, meg nem is ltszik. Viszont mg elõtte vgtam rajta egy kisebb lyukat, hogy a gzok tvozni tudjanak belõle s csak az olaj maradjon (kp). Mg valami: Ahonnan a kartelgzelvezetõcsvet (szp hossz sz :-)) lehztuk, vagyis a levegõszûrõ fltti kill csvet, dugaszoljuk be, nehogy tiszttatlan fals levegõt kapjon a moci (ez nem egeszen gy van, az is tiszttott lesz, mert mindenkpp tmegy a lgszûrõn. Viszont ettõl fggetlenl rdemes eldugaszolni, mert ha mr megcsinlod pl a lgszûrõhz frst, nehogy mr itt vesszen el a nyoms... - Qrucz). n egyenlõre egy zacskt s egy erõsebb fajta befõttesgumit raktam r, ugyanis egy kicsit meg van roppantva a csõ s hiba dugaszolnm csak gy be akkor is menne be levegõ. Szval rviden ennyi. Amit ezutn szrevettem a kocsin, hogy az alapjrat magasabb lett (mr nem is tudom lentebb venni ennl) s nagyobb az elrhetõ vgsebessg.
-- Rapid --
|