Egy kis kipufog
Forrs:crazypolski 2005.05.11. 20:32
ltalban minden dolognak van eleje s vge. s a dolgok eleje legalbb olyan fontos, mint a vge. Most abba nem szeretnk belemenni, hogy egy aut motorjnak szerkezetileg mi is az eleje, de abba, hogy a kipufogt tekinthetjk a vgnek szerintem, mindenki egyetrt velem.
Na ennyi bevezeto utn r is trnk a lnyegre, ami jelesl most a mi kedvenc kocsink, a Kispolszki kipufogja lesz. Ezen bell egy kis ttekints, majd pedig vsrlsi, s ha mr megvettk, akkor szerelsi tancsok.
Mint sokan tudjtok, a p126-nak ktfle gyri kipufogja ltezik. A rgebbi konstrukci az gynevezett mlydobos, s az jabbik az Ux dobos. Az elnevezsek honnan erednek, nem tudom. Egy lengyel ismeros hvta oket gy. n csak rginek, meg jabb tpusnak szoktam nevezni. Egy kis tapasztalat: Nekem volt mind a ktfle. De akr hogy is, rdemi klnbsget nem tudtam felfedezni a ketto kztt. Ugyanis se a fogyaszts, se a menetteljestmnyek nem vltoznak, az jabbik tpus felszerelsvel, a gyakorlatban. (Nem tudom a tervezok szerint, minek kellett volna vltoznia a motor tulajdonsgainak szempontjbl) Kt apr dolog viszont van, ami az egyik, s ami a msik oldaln szl. Az jabbiknak a dobja szpen el van rejtve, s ha sk talajon ll az aut, akkor egy szemtvolsgban lvo egyn, csak egy gusztusosan kilg apr laptott vget lt. Mg ugye a rginek bizony elg ormtlan hossz kivezetse s alacsonyan lo szles dobja van. A msik indok viszont a rgebbi tpus mellett szl. s most megjegyzem ez nem csak sajt tapasztalat, hanem sok mrkatrstl hallottam mr ezt. Ugyanaz az aut a rgi tpus dobbal bizony halkabb! Ez meglepo, de nem mulatsgos. Ugyanis valakinek ez is fontos szempont lehet a vlasztsban.
Na krlbell evvel kimertettk a ketto kztti fontos klnbsgek trhzt. s azt is felsoroltam egyben, vlaszts s vsrls elott mi alapjn dnthet a j polszkis ember. Na miutn kivlasztottuk a neknk megfelelo alanyt, oda kell mg figyelnnk pr fontos dologra. Ilyen a tmts! Ebbol kettot kell vennnk. (Br lelki identitstudat zavarban szenvedoknek ajnlom, hogy rgtn minimum hrmat vegyenek) Az ra fillres. Viszont n itt egy fontos dologra hvnm fel a figyelmet. Elvileg hrom fle kipufog tmts van. Gyakorlatilag ketto. Az elso tpust, amit gyrilag szereltek mr sehol nem lehet kapni, s n gy tudom nem csak kis haznkban, van ez gy. Termszetesen ez volt a legjobb, s legidollbb. Egyesek szerint simn kpes volt tllni kt kipufogt is. Na de beszljnk a jelenrol. n azt a fajta tmtst ajnlom inkbb, amin, a belso karimn sajtolt fm gyuru van. Ennek szigetelo anyaga is ridegebb ltalban, mint a msik bvlibb fajt-. Ezutn rdemes mg vennnk felfogat pntokat is. Ezt tbb okbl. Elso s legfobb indok, hogy ez is fillres dolog. n egy prt vettem 500 szp magyar pnzrt. (egypr: 2*2 darab, 2 felso s 2 als pnt szr) Ebbol amgy kt fle van, vagyis n kettot klnbztetek meg. Van a gyri, s van az utn gyrtott. Gyrit magyar orszgon jonnan nem lehet kapni, viszont bontba egsz j llapotakat lehet elcspni, ha valaki nagyon-nagyon fanatikus. Ez 1000x jobb, mint az utngyrott. Mindenki dntsn sajt szjze szerint. n utngyrtottat vettem, mert tetszett, hogy akr kzzel is lehet hajtogatni, az ra, na meg hogy a hajltsa mg vletlenl se stimmelt a kipufogdobra :D Ezzel szemben a gyri hajszlpontosan illeszkedik. Termszetesen ebbol is kt fle mret van, egyik elvileg a rgi tpushoz, msik az j tpushoz illeszkedik. (Az utngyrtottaknl nha mg a csri elad se tudja megmondani egybol melyik-melyik. Pedig az jabb fajtnak a felso pntja lnyegesen pposabbnak kell, hogy legyen). Akkor egy kicsit a kipufog rakrl. Maradjunk annyiba, marha szles az rlista. Ez abbl addik, hogy mindenki t akarja verni a msikat, megjegyzem sajnos. Most n rok kt rat, aminl ha nagyon tbbet mond egy elad, attl nem rdemes venni. Az j tpus az kb.: 3000 Ft, a rgi: kb. 2000 Ft. Na akkor most mr mondjuk megvettnk mindent. (Mrpedig ha a fentieket beszereztk, akkor tnyleg megvettnk minden szksgeset) Nah akkor lssunk neki a szerelsnek:
Knyelmesebb embereknek (amilyen n is vagyok) ajnlom az aknt. Akik btrabbak azoknak boven elg egy emelo. Igazi fanatikusoknak viszont mg emelo sem kell! Elso nekifutsra tvoltsuk el a kipufog felett lvo lemezbortst. Ezt hrom, jobb esetben csillag feju csavar tartja. Ezutn az n mdszerem, hogy szedjk ki azt a 4db tocsavart, ami a pntokkal kzvetlenl fogja a kipufogt. Ehhez n 13-as krovt ajnlok hossz szrral. Ezutn kicsit meglaztjuk, a pnt tallkozsnl lvo kt csavart. Ezeket nem rt elore befjni csavarlaztval, mert ltalban jl be vannak rohadva. A muvelethez kt 13-as kulcsra lesz szksg. Ezutn nekillhatunk a fenti kimlo nylsok tallkozsnl lvo 2*2 darab patkfeju csavar kibuverlsnak. Ezeknek sem rt egy j adag csavarlazt. Vigyzzunk semmit ne erltessnk tlzottan, gyeljnk a csavarok psgre. (Akinek van tartalk az se vandlkodjon) Itt problmt okozhat a belso henger kivezetsnl az als csavar kivtele, ugyanis igen nehz hozzfrni. Ehhez n egy gynevezett knykcsukl rszt ajnlok, ami ltalban van a krovakszletekben. Evvel messen hozz lehet frni, plusz ugye a hajtkar, ami elony, ha racsnis. Ezutn egy vagy kt hatrozott mozdulat, eloszr a motorral ellenkezo irnyba vzszintesen, majd pedig lefele irnytva. s mr lent is van a hasznlt kipufog. Ekkor takartsuk le a rgi tmts maradvnyait a hengerfej kivezets utni knykk vgeirol. Ha mg j a tmts azt onnt tudjuk, hogy egybe van s fix, szilrd halmazllapot. Ezutn kezdhetjk betenni az j tagot. Elotte termszetesen az j tmtseket felhelyezzk, mind a kt szr vgre. A kipufog behelyezsre tbb md is knlkozik n lentrol (aknbl) toltam fel a helyre. Ezutn rgztjk a ngy patk csavart, de semmit sem hzunk fixre. A pntokat mg rdemes felraks elott formra hajtogatni, hogy passzoljon. A kt-kt pnt vgt sszefogatjuk az oda val csavarral, de ppen csak a vgre tekerjk fel az anyt, majd lyukra helyezzk a ngy tocsavar helyt. Na most, itt ajnlok n egy kis vltoztatst, egy-kt nha elofordul hiba elkerlsre. (Mondjuk, n ezt mr akkor javtottam, amikor az autt vettem) Visszaszerelsnl a kt als tocsavar helyett, n 2 db, ugyanolyan hossz, hatlapfeju tvig menetes csavart tettem be, ugyanis egy nha elofordul problma, hogy a tocsavar hajlamos a nagy rezonancitl kilazulni. Ez abbl addik, hogy ezen a helyen ugye nem lehet s nem is szabad (tbb okbl sem) bikbl megtpni a csavart. Na most fellre betesszk a kt tocsavart, alulra pedig a hatlapfejueket, majd rzssel meghzzuk, hogy ppen feszljn. Ezutn meghzzuk az sszes csavart lent is, fent is. s tulajdonkpp kszen vagyunk, kezet moshatunk. Persze elotte mg tegyk vissza a legelsonek eltvoltott fmlap bortst. Nagyon fontos, indtsuk be a kocsit s hagyjuk jrni, hogy alapjraton kigesse a kipufogt. Ugyanis eloszr vagy nagyon bds lesz, vagy mg bdsebb. Azutn vgezhetnk egy tmts tesztet, lbunkat tegyk a kipufog kijrata el, szortsuk r, erosen. Jl vgeztk a dolgunk, ha a motor tnylegesen kb. 5 mp bell lefullad. A kipufog csert szerintem mg a kezdok is simn teljestik kb. 2-3 ra alatt. s mg egy kis adalk: ennek a nem tl bonyolult muveletnek a hivatalos ra egy autszervizben 15. 000 forint krl mozog, mindenfle anyagdj nlkl. Teht ez tisztn a szerelsi dj. Lehet kezdeni gondolkodni. Akkor most beszljnk kicsit a magyar orszgon fellelheto, tuning kipufog rendszerekrol. Aki optikailag szeretn tuningolni kiskocsija kivezetst, annak viszonylag egyszeru dolga van. Rengeteg fle crome vget lehet kapni mindenfele. Ezekbol a kismretuek boven stimmelnek ltalban a kispkra is. Csak egy kis rgzts, s mris csillog, villog az a vg. :-) De vannak akik a kipufog ltal akarnak morcosabb, drmgo hangot kicsalni kocsijukbl. Ehhez viszont elengedhetetlen valamilyen sport dob. Kishaznkban legelterjedtebbek, az ugynevezett sufnituning dobok, amiket bizonyos autszerelok sajt licensz alapjn gyrtanak le. s bizony itt a sufni sz nem rosszall rtelemben van hasznlva. Ugyanis ezek a dobok sokszor szebben muzsiklnak, mint a tmeggyrtsban kszlo trsaik. ltalban ilyesfajta talaktsokra a rgi tpus dobot szoktk hasznlni leginkbb. De ezek mellett, mivel igny van r, nlunk is egyre nagyobb szmban fognak megjelenni a tmeg gyrtsban kszlo sport dobos kipufogk. Egyre inkbb szles skln fog mozogni a knlat. n mr most 3 fle tpusrl tudok amit lengyelbol hoznak be. s szerencsre ha j helyen vsrol az ember ezek az extrk nem is nagyon drgk. Sajt tapasztalat:
Az enymet n 5000 Ft-rt vettem 2000-el drgbban, mint a gyri lett volna. Ht akkor nem megrte?! :) Igaz nem nagyon lehet az autval feltns mentesen kzlekedni, s ebbe szerintem a hangja jtsza a legnagyobb szerepet. :) Akkor, vgezetl mindenkinek rmteli kipufogst kvnok...
Sityu
|