Fityba ptheto lsek
forrs:netclub/fiat126.hu 2005.05.21. 08:57
A Polski gyri lseit mindenki ismeri, knyelmetlen, alacsony a httmla, tlen hideg, nyron tuzforr a fekete mubor. Ezrt sokunkban felmerl az tlet, hogy lecserljk a smlikat, de hogyan s mire?
Egy lscsernl sok szempontot illik figyelembe venni, elsoknt a biztonsgot. Az lsnek egy esetleges karambol esetn (ugye mindenki bekti magt?) fontos szerepe van a gerincnk, s a nyakcsigolyink vdelmben, illetve a tehetetlen test megfelelo helyen tartsban. Ezrt fontos, hogy olyan megoldst vlasszunk, ami megfelel ezeknek a kitteleknek. Bovebben: az ls fixen legyen rgztve a karosszrihoz, lehetoleg nem tkolt rgztsi pontokkal (ha gyenge, eltrhet, ha tl masszv, krltte szakadhat ki), nehogy a balesetben az ls csapjon agyon minket. Emellett llthat legyen a kormnytl val tvolsga (vszhelyzetben nagyon fontos a helyes bellts! A karunk s lbunk csak egy bizonyos tvolsgon bell tud megfeleloen gyors s eros mozdulatot tenni! Ha tl kzel lnk a kormnyhoz, akkor meg nincs helye elorecsapdni testnknek, egybol befejeljk a szlvdot!). J dolog, ha a httmla s a fejtmla is kln llthat, mind a knyelmnket s biztonsgunkat szolglja. Fontos szempont mg, hogy a fejtmla megfelelo magassgban legyen, tnyleg a fejnket tmassza meg, alacsony belltsnl pont ez trheti el nyakcsigolyinkat visszacsapdsnl, illetve htulrl tkzsnl. A mai modern autk lsei kagylstottak (nem vletlenl), oldalirny tkzsnl jobb, ha az ls nyeli el a mozgs energijt, mint a B oszlop, vagy az ajt.
Akkor nzzk a lehetosgeket: Tpusidegen lsek: gyakorlatilag minden beszerelheto, ami befr. Megoldsa ltalban a gyri lssn levgsa, s rhegesztse az jra. A kasznin ne mdostsunk! Ennek a megoldsnak az elonye, hogy nagyobb a vlasztkunk, jobbnl jobb lsek kzl mazsolzhatunk, egyediv tve az autnkat. Htrnya: muszakin ezrt buktathatnak, rendor ktekedhet, nagyobb lsek zavarhatjk a kiltsunkat, s baleset sorn ki tudja, hogyan viselkedik (nem az ls, hanem a hegesztsnk)
Gyri lsek: ezek kzl gyr a vlasztk, de azrt vannak elonyei. "Bntetlenl" cserlhetjk, tutira befr, s mg hegeszteni sem kell, csak a rgi helyre tolni s ksz! A Polski gyr a hossz vek alatt hrom fle lst gyrtott (mind a hrom ugyanarra a fmvzra kszlt). Elso, amit mindenki ismer, a fekete mubor, fejtmla nlkli, nem llthat httmls ls. Egyetlen elonye, hogy nem akadlyozza a kiltsunkat htra ill. oldalra. Ami nagy htrnya - a felsoroltakon kvl -, hogy a htat csak egsz alacsonyan tmasztja, ezrt fraszt benne a vezets, s tkzskor nem tmasztja meg kellokppen a testnket, nem beszlve a fejnkrol. Msodik tpus lssel a BIS-es Polskikat szereltk, ez gyakorlatilag az elozo feljavtott vltozata. Mubort szvetre cserltk, ami jt tesz a komfortrzetnknek, de knyesebb, knnyen kifeslik, s nehezebb takartani. Emellett mg fejtmlval is ellttk a tervezok, ami inkbb csak ltvny, mint funkci, mivel az ls teteje mg mindig csak htkzpig r. A harmadik tpus a sokak ltal kedvelt sportls (nincs informcim rla, hogy egy adott tpust mr a gyrban ezzel szereltek volna), ami vgre elfogadhat megoldsnak tunik (ebbol is kt fle van, boltban csak az jabbhoz lehet hozzjutni. Az egyetlen klnbsg a prnzson, s a szvet minosgn van). Ez mr vllmagassgig tartja a htunkat, enyhn kagylstott, jobban prnzott. Kt htrnya van: az ra, s a kiltst jobban akadlyozza. (22e Ft krl van / 2004. janur 26.). A szvet jnak mondhat, knyelmes, kicsit magasabban van ugyan, de mg be lehet frni az autba. Az alacsony belmagassg miatt az ls elore dntse kicsit nehzkesebb, de ki akar htralni? :)
Ez alapjn taln mindenki ki tudja vlasztani magnak a megfelelot, de a fo szempont a biztonsg legyen!
|