fsm
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Cikkek,rsok
 
Szavazs!!!
A krds a kezdlapon olvashat!!
A honlap trlsre kerljn-e?

IGEN!
NEM!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Tuning
Tuning : tfog ltalnos motortuninglers kispkspecifikusan

tfog ltalnos motortuninglers kispkspecifikusan

forrs:netclub  2005.05.21. 09:00

A (Polski) Fiat 126-os, knnyûfm blokkja - annak ellenre, hogy a soros kettes hengerelrendezs messze nem a legidelisabb - rendelkezik nhny erõssggel, ami jl kihasznlhat, ha tuningoljuk a motort: - Erõs dupla szeleprugkkal rendelkezik, ezrt egy durvbb veztengely beptse esetn sem lphet fel problma, ami mechanikai krosodst okozhat. (Pl. a szelepek "lebegse", vagy a szeleplkhez tõdse.) - Az alumnium nyomrudak cskkentik a motor tmegt s a vezrls tehetetlensgt. - Knnyû alu motorblokk s hengerfej, masszv, kopsll ntttvas hengerekkel. - Erõs, strapabr szelepek. (Jelentõsen mdosthatak!) Persze htrnyai is vannak: - A leggyengbb pont a fõtengely. Mivel a szria vezrtengely s az alulmretezett szvcsõ elgg lekorltozza a motor teljestmnyt s maximlis fordulatszmt is, ezrt a fõtengelynek nem kell nagy ignybevtelt elviselnie.(4700-nl adja le a motor a max. teljestmnyt, a fõtengely kb. 6500-ig brja a fordulatot.) Amint viszont megemeljk a fordulatszmot, a fõtengely nemes egyszerûsggel eltrhet. Megfelelõ kiegyenslyozssal persze ez kikszblhetõ. (Errõl majd a ksõbbiekben.) - Nagy fordulaton a szvcsõben visszaramlsi problmk lpnek fel a csõben raml gz rezonancija miatt. Emiatt a tltsi fok (ezltal a teljestmny is) jelentõsen leromlik. Megfelelõ vezrlssel s szvcsõ-kialaktssal kikszblhetõ.

A motortuninghoz teht elg j alapot jelenthet, amennyiben megfelelõ felkszltsggel, anyagi kerettel s lelkiismeretessggel llunk neki a munknak. A mdostsok egy rsze hzilag is elvgezhetõ, de a megfelelõ szerszmozottsg elengedhetetlen. Termszetesen a motor j mûszaki llapota alapfelttel, egy motorgenerlt nem lehet ezzel megkerlni. Na, lssunk is hozz:

Sztszeds:

Ugye, minden itt kezdõdik? A kziknyvek (a Biblia alapmû ) elg kimertõen lerjk, szval ezzel itt nem is foglalkozunk. Az alkatrszek megtiszttsra mr nem igazn tr ki a knyv, szval ezzel foglalkozzunk egy kicsit. A kokszos lerakdsokat, olajat, zsrt (lltlag) a Mr. Muscle stõtisztt simn lehozza. Vzzel tiszttsuk meg az alkatrszeket, s trljuk teljesen szrazra. (Ez nagyon fontos!)
A korrodlt konnyûfm ntvnyek savas bzis felnitiszttval tisztthatk.

Ha ezekkel a dolgokkal vgeztnk akkor jjjn az rdemi munka:

Hajtkarok:
A karok gyrilag elg jl kidolgozottak, nem sokat lehet belõlk knnyteni. Azt prbljuk meg elrni, hogy a hajtkarok tmege egyenlõ legyen. Ennek megllaptshoz hasznljunk postai levlmrleget, vagy konyhai mrleget. Nagyon fontos, hogy a hajtkarok slypontja is egyezzen. Ezt gy tudjuk elrni, hogy pontos mrsek alapjn hatrozzuk meg a knnyts mrtkt.Az egyik vgn altmasztjuk a hajtkart s a msik vgt lemrjk, gyelve arra, hogy a mrs sorn vzszintes pozciban legyen, majd megfordtjuk s gy is lemrjk. A mrt rtkeket feljegyezzk, s lemrjk a msik hajtkart is. A kt alkatrsz adatainak meg kell egyeznie, egy mm-es slypont-eltrs mr jelentõs. A legclszerbb, ha a knnyebbik, mr kszre munklt hajtkart vesszk etalonnak, s ahhoz igaztjuk a msikat. A ksz karokat hosszanti irnyban csiszoljuk s polrozzuk. Ms tpusokkal ellenttben itt a hajtkar szrbl kell kimunklni, de persze csak sszel.

Fõtengely:
A hozz kapcsold alkatrszek ktfle mozgsa (alternl- illetve forgmozgs) miatt nem egyszerû feladat a fõtengely kiegyenslyozsa. A gyri fõtengely "kiegynslyozottsgi faktora" megkzeltõleg 89%-os. Ezen lehet mg javtani, de ezt a munkt pontosan csak szakmûhely kpes elvgezni.
Nagyobb fordulaton a fõtengelycsapgyak kense az olaj kicsapdsa miatt elgtelenn vlhat, ezrt a tengelyen levõ olajfurat zrdugjt rdemes apr hegesztsi varratokkal rgzteni.
A gyri lemez olajteknõ instabilitsa miatt nagyobb csavarerõk lphetnek fel a forgattyshzban, ami miatt a fõtengely "thet". A maszvabb nttt alu olajteknõ segthet ennek az orvoslsban, emelett jobb a hûtse a motorolajnak, s a nagyobb befogadkpessge miatt elrhetõ nagyobb olajnyoms jobb kenst biztost.

Lendkerk:
Ktfajtt gyrtottak, a rgebbi 12 mm, az jabb gyrtmnyokon 10 mm vastag lendkerekek voltak.
A lendkerk htuljn levõ egsz "gyûrû" eltvolthat, egszen 7 mm-ig le lehet vkonytani. Ez krlbell 60%-os tmegcskkenst jelent. A kuplung srld felletnel s a kuplungszerkezet rgztsi pontjainl hagyjuk meg az anyag vastagsgt, mert itt nagyobb az ignybevtel, valamint a srld felletnl keletkezõ hõ elvezetse vgett itt elõnysebb a vastagabb anyag.
A leknnytssel ugyan a motor vibrcii kevsb cskkennek, a motor jrsa egyenetlenebb vlik, de ezzel egytt knnyebben prg fel, s visszavltsnl cskken a vlt terhelse.
Ha ezt a mûveletet elvgezzk szksgess vlik a kuplung utnlltsa.

kszjtrcsa:
Gyrilag nincs dinamikusan kiegyenslyozva, gyhogy megtehetjk, de nincs nagy jelentõssge.

Dugattyk:
A hajtkarokhoz hasonlan egyenlõ tmegûre kell munklni õket. A dugattypalst belsõ felletbõl kell kimunklni.

Kompresszinvels:
A hengerfej aljnak lemarsa, ezltal az gstr trfogatnak cskkentse miatt nõ a kompressziviszony, ami motor termikus hatsfokt nveli, azaz magyarn nagyobb teljestmny/nyomatk jelenik meg a fõtengelyen. A kompressziviszony-nvelsnek persze vannak hatrai, elsõsorban a benzin kompresszitûrse miatt. Ha tl nagy a kompressziviszony, akkor az gstrben mr a dugatty felfel haladsa kzben, idõ elõtt begyullad a keverk a nagy nyoms okozta hõ miatt. Ez az n. kopogsos gs, ami amellett, hogy rontja a teljestmnyt, mg tnkre is vgja a motort. Ha szerencss az ember fia, akkor az elõgyjts cskkentsvel s dsabb keverkkel, nagyobb oktnszm benzinnel mg meg tudja szntetni a "tl jl sikerlt" skols kvetkezmnyeit, de ha mr ez sem segt, akkor ki lehet kukzni a hengerfejet. Egyszval: sszel kell csinlni.
A 650-es hengerfejnl krlbell 1,6 mm lemarsval 9:1-es kompressziviszonyt lehet elrni. Ez mr nem nvleges, hanem vals kompressziviszony, teht mindenkppen egy megbzhatbb, mrseken alapul rtk. Ennl tbbet mr kockzatos leskoltatni, mert ott mr az elõgyjts visszavtelvel kell szmolni, ami nem j a teljestmnytuning szempontjbl. A skolssal vatosan kell bnni, ha nagyobb emelsû sport vezrtengely kerl az autba, mert akkor elõfordulhat, hogy a szelepek beletkznek a dugattyba felsõ holtpont helyzetben.

Furulyk + lkõrudak:
Skolt hengerfejnl elõfordulhat, hogy a fix hosszsg furulyk (s nem megfelelõ bellts esetn a lkõrudak) miatt srlhet a hengerfej s a himbasor. A hengerfej szgben llhat miattuk, a nem megfelelõ rgzts miatt a hengerfejre hat csavar s hz ignybevtelek is mshogy addhatnak t.Emellet a furulyk s lkõrudak maguk is deformldhatnak.
Szlsõsges esetben a szelepemelõk rintkezhetnek a furulyk falval.
Ezen hiba kikszblsre vkony szilikonos tmtseket kell alkalmazni.
Kt fokozatban kell vgrehajtani a beszerelst, hogy a gyri O-gyûrûk is sszenyomdjanak, ellenkezõ esetben azok nem nyomdnak ssze rendesen, s a szilikonos O-gyûrûk deformldnak tlzottan, s nem tmtenek. Elõszr szereljk be alulra-fellre a szria tmtseket, s a megadott nyomatkkal hzzuk r a hengerfejcsavarokat. Ezt kvetõen a felsõ tmtsek helyett szereljk a vkony szilikonos tmtsekkel, s kt fokozatban hzzuk meg a hengerfejcsavarokat.
A skolt hengerfejnl a ventilatorhz csatlakozsa is problmt jelenthet. A rgztõ csavarok furatait ovlisra kell munklni a ventiltorhzon.

Kipufogcsatorna:
A hengerfejben a kipufogcsatornkat fel kell bõvteni a felszerelendõ kipufogrendszer tmrõjre. Maximum pr millimteres bõvtst rdemes vgrehajtani, a tl nagy tmrõ csak rontja a teljestmnyt. A csatorna aljbl a szelep krnykn nem szabad kimunklni, mert tl les lesz a csatorna kanyarja, ami ramlstani szempontbl htrnyos. A csatorna oldalbl s kisebb mrtkben a tetejbõl rdemes kimunklni az tmrõ nvelshez. A szelepvezetõ csatornba belg rszt le lehet marni, de ekkor szmolni kell azzal, hogy a szelep hajlamosabb lesz a melegedsre, ami rossz belltsoknl a szelep "ragadst" is elõidzheti. A csatornt (a csonkkal egytt) a kisebb ramlsi ellenlls rdekben polrozzuk ki. A kipufogcsatornval ellenttben a szvcsatornt nem kell polrozni, csak csiszolni.

Hengerfej:
Ltezik egy- s ktbemlõs vltozata is. Az egy bemlõs vltozat a szria 500-as, 600-as s 650-es motorokon volt, a kt bemlõs hengerfejjel a Fiat Panda 30-as 650 kbcentis motorjt gyrtottk. Az egy bemlõs hengerfejnek a fõ problmja, hogy nagy (kb. 6000 rmp) fordulaton a kis tmrõjû szvcsatorna s a rosszul hangolt vezrls miatt gzrezonancia alakul ki, ami visszaramlst okoz. A szelepnyitsok depresszihullmokat generlnak, amik a szvcsõ vgrõl visszaverõdve nyomshullmknt trnek vissza, ez gy j is, de adott fordulaton a visszatrõ nyomshullm a zrt szvszelepbe tkzik, ezrt nyomshullmknt verõdik vissza, s a szvcsõ vgrõl depresszihullmknt visszaverõdve mr akadlyozza a tltetcsert. A szria hengerfej mdostsval nem kszblhetõ ki teljesen a visszaramls, a vezrmûtengely cserje szksges hozz. Cskkenthetõ a visszaramls mrtke a lszûrõhz aljnak megfrsval, mert gy a hûtõventiltor ltal szlltott levegõ kis mrtkû tlnyomssal rkezik a szvcsõbe.
A visszaramlsra a msik megolds a Panda 30-as hengerfej beszerzse, aminek a szv- s kipufogcsatorni ramlstani szempontbl jobb kialaktsak, nagyobb tmrõjûek, ezltal jobb tltetcsert biztostanak nagyobb fordulaton is. A beptshez szmos aprbb vltoztats szksges a motorblokkon:
- A ventiltorhz felsõ rgztsei nem fognak illeszkedni.
- A jobb oldali motorborts teljes egszben nem illeszkedik.
- A lkõrudak bortst ("furulykat") le kell cserlni, vagy meg kell rvidteni.
Jobb megolds a Panda 30-as furulyk beptse, mert jobb a tmtettsgk, s rugs kialaktsuk miatt aprbb alakvltozsokat is elbrnak.
- A szvcsõbe belg hengerfejcsavarokat meg kell rvidteni s jra kell vgni rajtuk a menetet, az eredeti menetemelkedssel ( M10 x 1,25 ).
Ktfajta karburtorral szereltk gyrilag, Weber 30 DGF-fel s egy kttork Solex-szel. A Weber a jobb vlaszts a kettõ kzl. Mindkt karburtor kttork, esõramls. A karburtor szge nem idelis, a szvcsonk llsszgn mdostani kell, vagy msik szvcsonkot kell gyrtani.
Megjegyzs: egy utcai vezrmûtengellyel egy jl megptett egy bemlõs hengerfej s egy Panda 30-as hengerfej is ugyanazt a teljestmnyt kpes leadni.

Vezrls:
A vezrls kt fõ paramtere az emelsi idõ s a maximlis szelepemels. Hogy ezeket jobban megrtsk, tekintsk t a szelepvezrls sajtossgait: A szelepeket a vezrmûtengely emeli, a lkõrdon s a szelephimbn t, teht az emels idejt s maximlis nagysgt a vezrtengely profilja hatrozza meg s ez beszorzdik a szelephimba emelsi tttelvel. A szvszelep mr azelõtt kinyit, mielõtt a dugatty a felsõ holtpontot elrte, teht a tnyleges szvsi tem megkezdse elõtt. Ez azrt van gy, mert a szelepek fokozatosan nyitnak, s hogy a szvszelep mr a felsõ holtpontnl kzel a maximlis keresztmetszetet tudja megnyitni a beraml tltet szmra, ezrt nmileg elõbbre kell idõzteni a szelepnyitst. A lefel halad dugatty a szelepen keresztl beszvja a szvcsõben tallhat tltetet. Az als holtponton vget r a szvsi tem, de a szvcsõben raml gzok kinetikai energijuk miatt mg akkor is befel ramlanak, amikor a dugatty mr felfele halad, ennek kihasznlsa rdekben a szvszelep csak az als holtpont utn zr. A sûrtsi s terjeszedsi temben mindkt szelep zrva van. A terjeszkedsi tem vgn, mr az als holtpont elõtt nyit a kipufogszelep, az ok itt is ugyanaz, mint a szvszelepnl. Itt az a helyzet, hogy a szelep nyitsval elveszti a motor a terjeszkedõ gzok nyomsbl add energia egy rszet, mert a kipufogszelep nyitsval ez a gznyoms ahelyett, hogy a dugattyt nyomn lefele, egyszerûen elszelel a kipufogcsatornba.
DE: A nyoms alatt levõ gstermkek knnyebben tvoznak a hengerbõl, valamint az als holtpontnl mr viszonylag nagy nyitott keresztmetszet ll a kitolst megkezdõ dugatty rendelkezsre, s a felfel halad dugattyt sem "fkezi" a hengerben lvõ gzok nyomsa, ami elõfordulhatna, ha csak az als holtpontban nyitna a kipufogszelep. Szval amit a motor elveszt a ki nem hasznlt gznyomson, azt (illetve tbbet is) nyer a tltetcsere jobb hatsfokn.
Ahogy a dugatty jra elr a felsõ holtpontba, vget r a kipufogs s kezdõdik a szvtem, de a kifel raml gzokat mg "viszi a lendlet", teht a kipufogszelep is a szvtem megkezdse utn zr csak. Ha egy picit visszatrnk az iromny elejre, akkor ltjuk, hogy a szvszelep mr a felsõ holtpont elõtt nyitva volt, teht itt a kipufog- s szvszelep egyszerre van nyitott llapotban. Ezt nevezzk szelepsszenyitsnak. Ha ez jl van kitallva, akkor a ki-s beramls (az okait most hossz lenne rszletezni) egyms hatst erõstve nveli a tltetcsere hatsfokt.
Minl nagyobb a szelepsszenyits, annl jobb a henger btse, de tl nagy szelepsszenytsnl a mg elgetlen keverk is a kipufogcsatornba jut, ami nem gazdasgos, s a teljestmnyt se nveli. Nagy ltalnossgban azt mondhatjuk, hogy a nagyobb sszenyits, hosszabb nyitsi idejû vezrmûtengelyek inkbb nagyobb fordulaton dolgoznak jl. A vltoz szelepvezrls nlkli versenymotorok ezrt kifejezetten rosszak alacsony fordulaton.
Szval nzzk meg, mit tudunk alaktani a vezrlssel, ha egy kicsit tbbet szeretnnk:
- A szelepemels nvelse:
Kt mdon nvelhetõ, az egyik a szelephimba ttteli arnynak a megvltoztatsa. Ennek egyszerû a mechanizmusa, egyes tpusokon egy- msokon ktkar emelõt kell elkpzelni. (A Polskin egy ktkar szelephimba tallhat, az tttele valahol 1,5 krl van.) Az tttelt gy tudjuk nvelni, hogy a szelep fel kart meghosszabbtjuk s/vagy a lkõrd fel esõ kart megrvidtjk. Ez elmletben jl mûkdik (fizika 7. oszt. :-)) ), de a gyakorlatban egyes tpusoknl nem megvalsthat a hengerfej kialaktsa miatt.
Ha a szelepemels vltozik, de a vezrlsi idõk nem, az alacsonyabb fordulaton megnveli a nyomatkot, valamint megrvidti a szeleprugk lettartamt.
A msik mdszer, ha nagyobb emelsû vezrmûtengelyt ptnk be, de ezzel mr el is rkeztnk a kvetkezõ ponthoz, mert a kettõ nagyjbl egytt jr :-))
- A vezrlsi idõk vltoztatsa:
Csak a vezrmûtengely cserjvel vltoztathat. A tuningolt motoroknl mindig nagyobb s hosszabb nyits vezrmûtengelyeket alkalmaznak. Ezekkel az igazi hatst csak akkor lehet elrni, ha ms mdostsokat is vgrehajtunk a motoron. Szmolni kell azzal, hogy a motor hasznlhat fordulatszm-tartomnya cskkenni fog, s a mind a maximlis teljestmnyt, mind a legnagyobb nyomatkt nagyobb fordulaton fogja leadni.
Az j vezrmûtengely tervezsnl figyelni kell, hogy a legnagyobb emelst gy hatrozzuk meg, hogy a szelep ne rjen bele a dugattyba felsõ holtponti helyzetben. Ha skolt a hengerfej, szmoljunk azzal is. A btykprofil tervezsnl vagy kivlasztsnl vegyk figyelembe, hogy a Polski szelepemelõje nem grgõs, ezrt nem alkalmazhatk az olyan btykprofilok, amelyeknek a gyorsuls-grbjk nem egyenletes. Ellenkezõ esetben a vezrls alkatrszeinek idõ elõtti tnkremenetelre kell szmtani. A vezrls alkatrszeinek az illesztseire ( a szelephzegra is gondolok is itt) is megfelelõ figyelmet kell fordtani, mert egy elrontott illeszts cskkenti a szelepemels mrtkt, tlzott kopst okoz, s ahelyett, hogy a motor nagyobb teljestmnyt adna le, csak csrmpl s elõbb-utbb tnkremegy. Tapasztalatok szerint az idelis vezrtengely Polskiba egy kb. 270 fokos tengely 10,60 mm-es max. emelssel. Ez nagyobb teljestmnyt ad anlkl, hogy elveszten az alacsony fordulats
zm-tartomnyban val hasznlhatsgot. Ennl radiklisabb vezrlsi szgekkel se nõ jelentõsen a motor teljestmnye, viszont a prgethetõsg igen, s ez a veszlyesen magas fordulatszmok fel tolja el a nyomatk- s teljestmnymaximum pontokat.
Folyt. kv.

-- Petya /BUS-777/ ---

 
Linkbzis
 
Lengyel linkek
 
Kpek
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
ra
 
Rdi


 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!