A5 teszt
forrs:fiat126.hu/a5.hu 2005.05.21. 09:02
Modelltrtnet
A Fiat licenc nagyon kaps volt a 70-es s 80-as vekben Kelet-Eurpban, gy az 1972-ben bemutatott Fiat 126 is nemsokra elkelt. A lengyel kormny mr a 70-es vekben belefoglalta az t ves tervbe, hogy az akkori npautt (Syrenka) felvltjk az olasz technikval. Erre azonban csak 1973-ban kerlt sor, hiszen az FSM ekkor kezdte el gyrtani a kocsit 126-os tpusjelzssel. Ekkor az aut mg szinte teljesen Fiat volt, gy a keleti autkhoz kpest nagyon j minosggel rendelkezett. Termszetesen ez a j tulajdonsg nemsokra eltunt, mikzben az aut egszen 2000 szeptemberig gyrtsban maradt, persze a kzel 30 v alatt kisebb-nagyobb korszerustsek (pldul 1977-ben nagyobb motort, ill. jobb felszereltsget kapott) trtntek rajta.
Mg a klso tletes Sajt korban nagyon jpofnak szmtott a kiskocsi formja. A kis hosszsghoz egsz nagy tengelytvot trstottak a tervezok (manapsg is gy gondolkodnak), ami jtkonyan hatott a belso tr mretre. Az elso csomagtarttl indul oldall vgigfut a karosszrin, ami kiss sportos hangulatot sugroz, ugyangy, mint az aut kis magassga. A kis kerkjrati vekben elhelyezett kerekek "leltett" hatst keltenek. A mi ltalunk tesztelt modell frissen fnyezett karosszrija egsz j llapot, hiszen tulajdonosa gondosan karbantartja, gy a rozsda nem nagyon tmadta meg.
A belso kevsb A viszonylag nagy ajtkon az elso lsek knnyen birtokba vehetok, de a hts sorba nehz bejutni. Egyrszt, mert az elso ls csak eloredol, msrszt elg alacsony a karosszria. De igazn nem is rdemes a hts rszbe vgyakozni, hiszen br a tengelytv a kocsihoz kpest nagy mind a lb-, mind a fejtr elg kicsi. Ha egy tlagos vezeto bel, mg mr nem fr el csak egy gyerek. A muszerfalon nincs informci dmping, csak a legfontosabbakrl kapunk tjkoztatst: sebessg, zemanyagszint (aminek van figyelmezteto lmpja is!), kilomter szmll. Tesztautnkban a sportos hangulatot az UV-zld szmlap fokozta. A mubor lsek nem igazn sportos kanyarokhoz kszltek, de prnzsuk mg hasznltan is kellemes. A motor beindtsakor (s mskor is) az egsz aut reszket, mint a nyrfalevl, de ez a mai autkhoz szokott sofornek eleinte mg kurizum is lehet. Persze hosszabb tvon mr zavar, ugyangy, mint a nagy motorzaj. Ami rdekes volt s tetszett, az az, hogy a kt elso ls kztt helyezkedik el az indtkar s a szivat karja. Ha a belsot szuksnek lehet nevezni, milyen a csomagtart? Igazbl nincs is, vagy csak rossz az elnevezse: kesztyutart (de akkor meg rossz helyen van :-).
A mrethez elg A "kisfity" motorja egy 650 kbcentis, lghutses eroforrs, mely a hts tengelynl kapott helyet s a hts kerekeket hajtja. A benne rejlo 24 lero nmagban nem sok, de az aut alig 500 kiljhoz megfelelo. Termszetesen nem vrhat aszfaltszaggat gyorsuls, de 80- 90 km/h-ig elegendo erot ad a kis jrgnynak. E fltt viszont mr szitl, rz az egsz aut, rezheto, hogy nem erre talltk ki. Nem is rdemes nagyon szguldozni, mert nem mai gyerek a fkrendszer sem, ill. kanyarban eros dolst produkl a karosszria. A 4 sebessges vlt regesen jr: nem lehet rezni a fokozatokat, de ha megszokja az ember finoman, kapcsol. Egyedl az egyes fokozat nem az igazi, mert csak ll helyzetben hajland jl bevenni a sebessget. Ha egy picit is gurul a kocsi, reccsenssel bntet.A motorhang a beindulstl kezdve eros, de orgnuma nem zavar. rdekes viszont az elso fokozatban hallhat kispolk effektus: olyan, mint ha egy villamos indulna el.Az autban kb. 150 ezer km van, de ezt mr a tulajdonos is csak hasra llaptotta meg. Fogyasztsa viszont a teszt alatt, hideg idoben 6.8 liter volt, ami nem nevezheto soknak.
Szerviztapasztalatok A kis 650-es kiforrott konstrukci kellene, hogy legyen a sokvi gyrts utn. Az eredeti olasz verzi az is, csak sajnos a kelet-eurpai autipar erre nem nagyon volt kpes akkoriban. Egyik tpushiba, hogy az indtmotor perselyezse (bronz) hamar kopik, ezrt a forgrsz beler az llrszbe, gy nem indul el az aut. Ez kikszblheto, ha feljtskor tugrgos csapgyat alkalmazunk. A vlt s a motor hajlamos olajfolysra, ezen a tmtsek cserje segthet. A hasonl szrmazs autk tipikus hibja a korrzi, amit a rendszeres tavaszi javtssal megelozhetnk. Ezekbol is ltszik, hogy az aut rendszeres - akr otthoni - karbantartssal problmamentes lehet.
A tulajdonos vlemnye Ahhoz, hogy valaki egy ilyen autt megvsroljon vagy megszllottnak kell lennie, vagy a krlmnyei viszik r. Azrt nem olyan rossz a helyzet, hiszen meg lehet szokni a kocsit. Elso sorban j, mert kis helyen elfr, alig fogyaszt valamit (nyron akr az 5,5 l/100 km-s minimumot is el lehet rni), hzilag is knnyen karbantarthat, s olcs az utngyrtott alkatrsz (az olasz mr kevsb). Ellenben a kis mret szuks belsot takar, a csomagtart szinte a nullval egyenlo, hidegben nehezen indul s nagyon hangos. Rviden: a kompromisszumok autja.
Az aut igazn csak vrosba, rvid tvra ajnlat, ugyangy mint egy grkori. Kisebb bevsrlsokra, furikzsra, "buli" autnak megfelel, ezrt sok fiatal elso kocsinak ezt vlasztja. Aki ilyet szeretne venni, az tbbfle rkategria kzl vlaszthat, llapottl fggoen 80 ezertol 200 ezerig, mg egy tuningolt modellrt akr 300 ezer forintot is elkrnek.
Tomchy, 2002.03.01.
|