TotalCar teszt
forrs:totalcar.hu 2005.05.21. 09:04
t kispolszki utn az ember meggondolja, mit rjon. Klnsen, hogy a csaldban mg mindig akad egy. A hivatalosan Polski Fiat 126p 650E nvre hallgat jrmunek ugyanis lelke van. Nem mindegy, hogy milyen hangulatban l bele az ember. Atlzott vidmsgra s a depresszira egyarnt valamilyen gyans zajjal, rngatssal reagl, de ilyenkor sem szabad szidni, akkor ugyanis garantltan lerohad.
A narancskorszak
Az elso darab narancssrga volt, mg a nyolcvanas vek vgn. Akkor valamirt minden kispolk narancssrga volt. Biztos a lengyelek akcisan szereztek valahol ilyen festket. A harminchromezer forintrl huszonkilencre lealkudott jszg vtelrrt sokat mr akkor sem vrhatott az ember. Mondjuk ilyen keveset sem.
Az alapkivitel rdemleges tartozkai az 1980-ban gyrtott jrgnynl a kvetkezoen alakultak: vkuumos ablakspricni, bowdenes nindt, jelkpes futskapcsol a hts ls elott, baloldali tkr, krmozott ablaktrlo s lkhrt. Viszont mr a kezdetektol szria a kzponti zr, ell ugyanis olyan kicsi a hely, hogy a bal elso lsrol is nyjtzkods nlkl el lehet rni a jobboldali ajt gombjt, akrcsak az ablaktekerot, amivel a klimatizls is megfeleloen szablyozhat.
Az egytt tlttt egy v alatt a kiadsok jcskn meghaladtk a vtelrat, m ez az eladsnl nem volt rvnyestheto, a pnzt ugyanis kizrlag az zemkpessg fenntartsa vitte el. A kis genynak eloszr pldul a karburtora repedt meg. Br ilyen dolog szerintem nincs, eredmnyeknt az amgy valban kedvezo, hat liter krli fogyaszts egybol felugrott tz fl.
A jelensget komoly tuzveszly is ksrte, ugyanis a kimlo benzin szablyosan forrt a hengerfejen. De ez is semmi volt ahhoz kpest, hogy a benzin szaga a korszeru futsi rendszernek ksznhetoen folyamatosan dolt az utastrbe, s az embernek tzpercnyi autzs utn mr olyan szaga volt, mint egy olajmaffiznak az tfejts utn.
Motor htul, ember ell, hideg mindentt
Pedig a futsi rendszer kort meghaladan zsenilis. A lghutses motor htul, az ember meg, ugye, ell. A ketto kztt egy alagt, amelyben a fordulatszmtl fggoen forg motorhuto ventilltor szlltja elore a hot. A kvetkezmny: remnytelen befuteni a tgas utasteret. Igaz ehhez az is hozzjrult, hogy egyetlen, magt szerelonek mond sufnikirly sem mondta meg, hogy hinyzik a motorborts fele. Persze huszonkilenc rugrt mit vrjon az ember.
A kvetkezo tragdia a Budapest-Bakony-Budapest tvonalon kvetkezett be. Mr az indulskor gyans hangot adott a kipufog. Aztn az M7-rol lehajtva elveszett. Tobol persze. A mskor szrevtlenl suhan aut ettol vlto oroszlnn vltozott. Az rzs lerhatatlan, igaz, hazafel kt szemllyel s kt heti tborozs sszes cuccval is kpes volt elrni a 120 kilomteres rnknti sebessget. Gyri adat: 105 km/h. Gyorsulsn jelentosen a kipufoghiny sem vltoztatott, maradt a 0-80-ra hatvan msodperc krli rtken.
A bajok sora ezzel nem rt vget. Kvetkezett a hengerfej-csere, majd a kszbbol kiesett nagyjbl kt kil gitt. De az elso laprug trsnl telt be a pohr. Az aut kormnyozhatatlann vlt. A szemtre rett darabot sikerlt egy hszasrt elpasszolni.
White Power
Nem adtam fel, hogy megbartkozzak a tpussal. Trabanttal mgsem jr az ember, akkor sem, ha nincs eleresztve. Csak a narancssrgkkal szaktottam egy letre. Kvetkezett egy fehr jrgny, a kzepesnek mondott ?87-es vjratbl. Ez az igazi tmeneti korszak szltte. Br mr muanyag lkhrtval rendelkezett s nagy muszerfallal, marad a bowdenes nindt s a hts ls elott elhelyezett futskapcsol. Ja, s volt benne htsablak futs, tolat- s kdlmpa is. A motorborts persze ebbol is hinyzott, gyhogy nagyon hideg volt benne, de legalbb kiderlt mirt.
Ez a kuplunggal kezdte, a vltval folytatta, s a hengerfejjel zrta kalandjait a szerelonl. Ezek persze csak a nagyobb javtsok voltak, mert a gyjtst remnytelen volt gy belltani, hogy tszz kilomter utn ne kelljen hozznylni. De nagy nehezen ez az aut elvezetett egy igazi szakemberhez, aki nemcsak mondta, hanem tnyleg rtett a kispolkhoz. Br nagyon sokba kerl, megrte.
A fehr jszg msik oldalrl is bemutatkozott. Kiderlt, hogy alkalmas a hrom gyerek, hrom szoba, ngy kerk clokbl az elso s az utols megvalstsra. A klnbzo lltsokkal ellenttben ugyanis a jrmu alkalmas szexulis kapcsolat lebonyoltsra. Persze nem gy van, hogy gyere buci hamm, bekaplak. Eloszr ugyanis a kt elso lst elore kell hajtani, majd az rintettek a hts lsen foglalnak helyet. Jobb, ha a frfi mr ekkor megszabadul a nadrgjtl, mert ksobb ez elg bonyolult lesz. Elojtk, stb. utn az akci gy hajthat vgre, hogy a frfi a hts lsen kzpen foglal helyet, kt lbt enyhn terpeszben kitmasztja az elore dnttt lseken. Az elojtk vgre a kvncsi tekintetektol is megv a jrmu, az utastr ugyanis kello hv esetn nagyjbl tz perc alatt annyira belehelheto, hogy az sszes ablakon tlthatatlan prafggny keletkezik. A felvezets utn a hagyomnyos, no fell, lovagllsben pozci alkalmazhat, persze aki kispolszkival csajozik, ne egy noi kosrcsapat tagjai kzl vlogasson.
Persze ettol is jelentos anyagi vesztesggel sikerlt megszabadulni. Vtelr: 135 ezer Kiadsok (benzin nlkl): kb.: 100 ezer Eladsi r: 50 ezer Ha autvsrlsi tancsra van szksge, forduljon bizalommal a szerzohz.
A leszrt rittberger
A barnsvrs, mattult fnyezsu csoda trgyi apportknt kerlt a hzassgomba. Kivlasztshoz semmi kzm nem volt. Egyttlsnk ennek ellenre egszen addig felhotlennek tunt, amg nem sikerlt szles felniket szerezni r. Egybknt kirly, 145/70x13-as gumik, mutats megjelens, csakhogy. A felni baloldalt ell hrom centit llt ki a kasztni skjbl, jobbra ell illeszkedett. Htul fordtva. Baloldalr belesimul, jobbra kill. A kasztni alaposabb szemrevtelezse utn kiderlt, ez az aut bizony egyszer mr felborult, radsul nem is kicsit. s szpen meg is csavarodott.
s nha nem indult, mint minden kispolk, s llandan be kellett llttatni a gyjtst s persze az olaj is szpen fogyott belole. De ezek a tulajdonsgok a szriafelszerels rszei, gyhogy nem zavartak. A csavart kasztni azonban tbb volt a soknl. Egy nepper vette meg, de a gyri, 135x12-es kerekeket visszatve a rutinos csvnak sem tunt fel a csavarods.
A kulcsos
Az ttrst s a megbocstst a jelenleg is hasznlt, 1990-es vjrat, szintn barnsvrs darab hozta meg. Egy tulaj, az is a Rzsadombon, Merkur ltal kibocstott garanciajegy, 25 ezer futott kilomter. Kulcsos indts, makultlan belso, klso. Mg motorbortsa is van, mukdo termosztttal, gyhogy megfagyni nem lehet benne. Klnsen, mita sikerlt egy igazi gyri futomotort szerezni bele. Azta mr az elso szlvdo prtlantsa sem okoz problmt, gyhogy nem kell egy rongyot tartani a muszerfal kzelben az oszi reggeleken, s a dugkban sem fagy meg az ember fia, vagy lnya.
A szles kerekek termszetesen az utdra is felkerltek. Azta nem tmolyog az ton, kpes egyenesen menni elengedett kormnnyal akr tven mtert is. Erre a darabra az elmlt hszezer kilomter alatt mindssze harmincat kellett klteni az olajcserkkel egytt, tlagfogyasztsa vrosi hasznlat mellett 6,3 krl alakult. Ennyi kilomter alatt csak egyszer hagyott cserben. s ha nem tri vgig az oldalt egy rendoraut, taln a hts srvdok sem rohadnak ki ilyen gyorsan.
Az tdik
Egy klcsnkapott darab volt. Kt hnap alatt csak egyszer szvatott meg, amikor kso este bedglttek a lmpi. Hatodik? Nem valsznu, hogy lesz. Hacsak egy utols darabot meg nem sikerl szerezni Lengyelorszgbl. Mert j dolog szeretni egy mrkt, egy tpust, de mg jobb egy autval kzlekedni.
Zappe Gbor, 2000. 20. 13.
|