fsm
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Cikkek,rsok
 
Szavazs!!!
A krds a kezdlapon olvashat!!
A honlap trlsre kerljn-e?

IGEN!
NEM!
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Tancsok,tletek
Tancsok,tletek : Vsrlsi tancsok

Vsrlsi tancsok

forrs:fiat126.hu/netclub  2005.05.21. 09:09

Remlem, tudtam segteni. Biztos, hogy kifelejtettem vmit, de egyrszt ha kiderl, ptolom, msrszt mr ennyi mindent megnzni is elg izz... :) Alapigazsg, hogy nzz meg mindent, amit ms autknl is szoktak nzni, s j, ha van veled egy msik szakrto is.

Nagyon sokan rdeklodtek a levlistn, hogy mit nzzenek meg, ha fityt akarnak venni, mire rdemes odafigyelni. Ez adta az tletet, hogy ksztsek ebbol is egy cikket. Vegyk sorba.
Eloszr is, nzz bele a pnztrcdba. Ezzel mr nagyon jl be tudod hatrolni a lehetosgeidet. Ehez vedd hozz az autkhoz val hozzrtsed, illetve azt, hogy mennyire szeretnl hozzjuk rteni a tovbbiakban. A kt halmaz egy nagyon j kis metszetet ad. Nzzk, hogy mirt.

Ma a fityk ra 20000 s 300000 kztt mozog. A 20000-esen valsznuleg muszaki sincs, a 300000-es pedig tuti llapot, taln egy kis tuning is befigyel. llapottl fggetlenl r kell kltened az autra elso krben kb 50000-et (trs 30000, ktelezo javtsok kb. 20000 (errol mg rok ksobb)). Emellett nem rt, ha van mg tartalkban, az aut llapottl fggoen 50-100000 Ft-od, hogy ne gatysodj le az elso hnapokban a javtsoktl. Ez utbbi kltsget tudja nagyon lecskkenteni, ha van nmi affinitsod az autszerelshez. Megijedni nem kell, a fitynl csak a trabi primitvebb javtsi szempontbl, de arra nem rt elore felkszlnd, hogy (legalbbis az elso idokben) nem lesz olyan 1000 km, ami alatt nem kell vmin javtani, igaztani egy keveset. Amgy a fityalkatrszek a nagyon olcs kategriba tartoznak, csak a szerelok szoktak sokat elkrni radjkent, mert, mivel kicsi s vrhatan reg aut, elg munks a javtgatsa (hozzfrs alkatrszekhez, berohadt csavarok, stb). No, remlem azrt nem tntortottalak el. A fity igenis egy nagyon szeretheto aut (persze idonknt meg nagyon utlhat... :) ).

Miutn szmba vetted szakrtelmed s az elobbieket, nagyjbl kirajzoldik szemed elott, mennyit tudsz magra az autra sznni. n azt szoktam mondani, kb 200-230000-et rdemes rsznni, de annyit rdemes. Vllalkozbb szellemuek vlaszthatnak a 130-170000-es kategribl is. 170000-rt j fajta '86-ost, vagy rosszabb llapot '88-'89-est kapsz. 230000-be mr egy igen j llapot '90-es is belefr. Ha olvastad a fity trtnett, akkor tudod, hogy 2000-ig gyrtottk. De azt is tudod, hogy Magyarorszgra csak 1990-ig importltk, gy ennl jabbat tallni enyhn szlva nehzkes, de ha tallsz is, meglehetosen gyans...

A korosztly kivlasztsnl nem csak az rat rdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy te melyik fajtt szeretnd magadnak. Taln furcsn hangzik, de a szoci fity gyrtsa alatt is trtntek fejlesztsek. Rviden szlnk ezekrol az talaktsokrl, lnyegesek.

Az elso szria 1977-tol 1984-ig tartott. Ezen bell is volt 2 fajta. A legelsok mg az amgy is gyengnl mg gyengbb s kisebb, 600-as motorral kszltek. De mg ebben az idoszakban ttrtek a 650-es mocira. A 600-ast senkinek semmikpp nem javasolnm, de n szemly szerint amgy sem vlasztank ebbol az idoszakbl. Jellemzojk a rgi muszerfal, a krm lkhrtok, a kpos felnik. Alapvetoen csak szakiknak s mugyujtoknek ajnlanm. Nincs velk tbb gond mint a tbbivel, de a kpos felni sok gondot okoz (pl. nagyon kevs olyan gumiszervz van, amelyik tud ilyen felnit centrozni). Emellett ezek az autk mr megfeleloen regek ahhoz, hogy nagy esllyel rohadjon vhol a futmu is. Radsul ehhez a futmuhz gyengbb fkrendszer is tartozik, s nem tudod a felniket kicserlni tmlo nlkliekre (hogy ez mirt rdekes, majd mg rok).

A kvetkezo idoszak az talakuls idoszaka volt, 1984-tol 1989-ig tartott. Ezen bell nagyon sok vltozst rt meg a fity. 1984-85-ben kicserltk az tkzoket muanyagra, a fkrendszert megerostettk, s a felni is felvette a FIAT szabvny mrett a 4x98-ast, gy kvzi csereszabatos lett. Ez azrt j, mert meg tudsz szabadulni a tmlos gumitl azzal, hogy mondjuk rteszel egy zsiga felnit peres gumikkal (vltmretre vigyzz!). Alapvetoen nem lenne gond a tmlos gumival, csak sajnos gyrilag a felniket nem kezelik le, csak sima muanyag festkkel megfestik. Ez azutn elkezd rohadni, kis darabkk vlnak le rla, s llandan kilyukasztjk a tmlot. Nekem volt olyan, hogy egy hten 3x kellett ugyanazzal a gumival gumishoz mennem. Egy ido utn mr nem szrakoztat a kerkcsere... Ja, s ne felejtsk el, hogy a kpos felni helyre elg nehz alufelnit is tallni, mr ha ez szmt vmit... :)

1987-ben j muszerfalat kapott, rkerltek az oldals muanyag dszlcek, fggoleges rcsozs lett a lgbemlo, talaktottk a gyjtst duplatrafsra, gy megszabadult az aut a gyujtseloszttl (elvileg egyel kevesebb hibaforrs, de a tapasztalatok szerint a rgi traf tartsabb volt. Mondjuk azt el kell ismerni, hogy a rotor az elosztfedllel elg sok hiba forrsa lehet, radsul a duplatrafs megoldssal a hibakeress is egyszerubb).

1988-89-ben nagyobb lgbemlot kapott, genertoros lett (ez szintn egy fontos dolog, mivel a dinam igen alulmretezettre sikerlt), s az indtmotort is lecserltk a kulcsos megoldsra.

Ezek voltak teht a lnyegi talaktsok. n vagy egy j llapot 1986-ost, vagy egy j llapot 88-90-est javasolnk megvtelre. Attl fggoen, hogy a rgi vagy az j muszerfalat rszested-e elonyben. Ez lehet, hogy furn hangzik, de pl. n is sokkal jobban szeretem a rgi muszerfalat, mert sokkal jobb dolgok hozhatk ki belole. Alapbl az j mutatsabb, de valahogy egy kicsit snassz. Ez persze csak egy vlemny. Ettol fggetlenl, akrmelyik vjratot vlasztod, j, ha a vgeredmny genertoros lesz, mr ha nem akarsz tlen tologatni... :) Egybknt nem kell megijedni, egy hasznlt genertor beszerelssel, egyb tartozkaival egytt is kijn kb 15000-bol, gyhogy ha veszel egy tuti 1986-ost 170000-rt, s belerakatod a gencsit 15000-rt, mg mindg csak 185000-nl tartasz, abbl pedig csak egy rosszabb llapot 1990-est kapsz. Mondjuk gy gondolkodva vehetsz egy tuti llapot 1983-ast mondjuk 120000-rt, talakttathatod a futmuvet 50000-rt, vehetsz bele gencsit 15000-rt, s ugyangy 185000-nl tartasz. Ez a megolds akkor lehet esetleg rdekes, ha a krm lkost jobban szereted. Persze lehet, hogy akkor mr inkbb jobban jrsz egy 1986-ossal, amire bontban szerzel gy 5000-rt krm lkhrtt... No, ez az eszmefuttats csak azrt volt itt, hogy bemutassam, az idokzbeni talaktsok annyira kicsik voltak, hogy ha van r pnzed, brmikor t tudsz alaktani akr egy 1980-as fityt is 1990-esre. Az talaktsban a legnagyobb nehzsget a muszerfal cserje okoz.

Ha az elobbiek alapjn sikerlt eldntened, hogy melyik vjrattal szeretnl foglalkozni, elkezdhetsz krlnzni. Nzzk, mit nzz meg a kiszemelt fityn.

Eloszr mindenkpp nzd meg a kasztni llapott. Ez taln a legfontosabb, mgpedig azrt, mert a fity javtsnak legdrgbb rsze a kasztnizs s fests. Egy teljes kasztnizs kb 40000 krl szokott kijnni, egy teljes festst 80-100000-bol lehet megszni, ha nincs ismerosd. gy n azt mondom, egy rendesen rohad fityval csak az foglalkozzon, aki amgy is azt tervezte, hogy egyedi sznure fjatja, klnben igen drga mulatsg. Egybknt elmondhat, hogy ahol lehetsges, ott a fity tud rohadni. Legjellemzobb a srvdok s a kszob rohadsa, de gyakran rohad az ajt s a csomagtart alja is (a ptkerk alatt eldugulnak a vzleeresztok s megll benne a vz). Ha a srvdo elrohadt, nagy valsznusggel javtani kell a doblemezt is. Hajtsd fel a pedlok alatt a szonyeget is, ha nincs leszigetelve jl a szlvdo, ott is szokott rohadni. Ha a szonyeg alatti filc nedves, az mr erosen gyans. Amgy a kasztnielemek nem drgk (elso srvdo 2700, hts 3500, stb), de az radj ugyanannyi, mint egy nyugatinl. Meg ht a festk se lesz olcsbb, mint egy Suzukira, hacsak nem Neolux-al akarod lefjni. De ugye nem? :) s ha mr a kasztninl tartasz, azt is vizsgld meg, volt-e vmi srls rajta, mert egy nagyobb karambolt brmennyire raknak rendbe, azrt elcsavarodhatott a futmu, stb, azt meg mr nem lehet tbb emberi ron rendberakni.

Ha gy ltod, rszedrol elfogadhat a kasztni, nzd meg a futmuvet. Eloszr vizsgld meg akormnymuvet. Ha j a holtjtk, ok. Ha nem, akkor nzd meg, hogy a kormnyszerkezet, ha az egyb elemek okozzk (gmbcsukl, stb). Ha az elobbi, az gz, mert nagyrszt csererett, s gy 15000. Az utbiak nem vszesek. J, ha nem lg a segdkormny. Az nem tl nagy gond, ha rossz a kerkcsapgy 2-3000/db, de a fggocsapszeg ne legyen berohadva, mert az letveszlyes. Ezt a nehezen fordul kormnybl lehet szrevenni. Ez azert is gond, mert akkor ez csereerett, es ha normalisra akarod megcsinalni, akkor az anyag 7000/db. Persze meg lehet oldani 3000/db-bl is, csak az nem lesz olyan tarts. Azt is nzd meg, mennyire lg a fggocsapszeg. Ha mr csererett, akkor lsd az elozo mondatot. Ha mg nem vszes a lgsa, nem gond. Megcsinltatni nem rdemes, csak muszakira, vagy ha mr tnyleg nagyon lg, mert az elso 200km-en gyis jra lgni fog. Nzd meg azt is, az egyes futmu alkatrszek mennyire rohadtak (hts lengokar, stb), nem tl drga (7000HUF), de utal a tulaj autval kapcsolatos gondolkodsmdjra... Ja, ne felejtsd el ellenorizni a felnik s gumik llapott, mert ott ugye csak csere lehetsges.
Prbld ki a fkrendszert. Nem valsznu, hogy egyenletesen fog fogni, mert azt elg nehz egy fitynl beloni, de ha mr nagyon nem fog, az megintcsak a tulajt minosti. Amgy ha nem mukdik rendesen, az sem vszes, mert kb 20000-bol gyakorlatilag a teljes fkrendszer kicserlheto, de akkor ez legyen az elso, amit megjavtasz (fofkhenger 3500, fkmunkahenger 900, fkpofagarnitra 1500, fkdob 2500).
Nzd meg a kuplung holtjtkt. A szerelok nem nagyon szeretik a fity kuplungtrcst cserlni, pedig nem nagy mel, az anyagr kb 3-5000 Ft.
Prbld ki, hogy ha bezrtad a kormnyzrat, nem akad-e a kulcs nagyon, amikor ki akarod nyitni. Ez arra utal, hogy eltrtt a gyujtskapcsol belseje, teljes csert ignyel, anyagr kb 5000Ft, kicserlni kb 1 ra.
Nzd meg, milyen knnyen veszi a vlt a fokozatokat. A gyenge pontok az 1-es, 3-as, rki. Ha a rki helyett a 4-est veszi be, az nem gond, egy 300Ft-os alkatrsz lazult le. Ha nehezen veszi az 1-est, 2-est vagy 3-ast, esetleg ki is ugrik belolk, akkor az mr gzos, nemsokra fel kell jtani, vagy cserlni. Mindenesetre 20000 alatt nem fogod megszni.
J, ha nincs eltrve a vezetols rugja, knyelmesebb az p ls... :)
Ellenorizd a lmpk mukdst, keresd a kontakthibkat. Nem drgk az alkatrszek, csak egy kontakthibt megtallni elg gzos. Gyenge pont a kormnykapcsol, ha a lmpk nincsenek lerelzve, hajlamosak az rintkezoi begni. ltalban azzal jr, hogy a tomptott eltunik, csak refi s helyzetjelzo van. Sajnos nem, illetve csak nagyon nehezen javthat, 5500Ft. s ha mr az elektroniknl tarunk, prblj meg rjnni, mikori az akksi. Ha 3 vesnl regebb, akkor lassan esedkes lesz a csere, feltve hogy nem egy csodaakkuval van dolgod... :)
Ha a motor alapbl jl mukdonek hangzik, akkor nem sokat tudsz rla meghatrozni, csalka. J, ha nincs kartergz, egyenletes a jrs, nincsenek fura zrejek (leesett turbina, stb). Ha van r lehetosg, csinljatok egy kompresszimrst, sokat meg lehet tudni belole. Szoktk mondani, hogy figyeljk az indtst, milyen knnyen pccen. Van benne vmi igazsg, de egy rosszul belltott gyjts is okozhatja, azrt meg nem rdemes elvetni. Az se baj, ha nincs olajjal elrasztva a motortr, jobb a porszraz... :)

Hirtelen ennyi jutott eszembe, ha lesz mg vmi, termszetesen bovteni fogom a listt.
Ha megvetted s tirattad, van egy-kt apr szerels, amit mindenkpp vgezz el. Nem drgk, nem nehezek, de sokat szmtanak.
A kvetkezo szerelseket akkor is vgezd el, ha a tulaj azt mondja, most csinlta. Nem ri meg a kockzatot.
Cserld le az olajat (2.5l, kb. 1000/l), cserld ki a gyertykat (javaslom az NGK-t, 600/db, de csak 2 kell), lgszurot (350), vezrmulncot (2600), pucold ki az olajszurot (centrifugl szuros, nem kell cserlni). Cserld ki a megszaktt (300), ha rotoros, akkor a rotort (200) s az elosztfedelet (600) is. Ha elg kopottak a gyjtkbelek, azokat is rdemes (1000). lltsd be a gyjtst, a szelephzagot, az alapjratot, a benzn-levego arnyt. De elso lpsknt szerezd be a fitybiblit. Ez egy kicsit nagyobb mint A4 formtum, kb 300 oldalas szerelsi kziknyv, pl. a Plus muszaki knyvesboltjban is kaphat 3000Ft krl.

Megjegyzs: a cikk megszlette (Qrucz, 2002.09.15.) ta a szmok kicsit vltoztak.

Mindazonltal, a cikk teljesen korrekt "szakmai" szempontbl, ezrt gy is megllja a helyt :)

konkrt dolgokrol,forumokon tessk rdekldni:)



Qrucz, 2002. 09. 15.

 
Linkbzis
 
Lengyel linkek
 
Kpek
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
ra
 
Rdi


 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!