Kartergáz elvezetése
Forrás:netclub 2005.05.11. 20:25
Ahhoz, hogy az üzemanyag berobbanjon benzín-levegõ keverék kell, nem benzín-olaj. Ergo, ha az adott idõ alatt olajat is próbálunk bepréselni a levegõvel, csökken a motor hatékonysága
Sokan kérdezhetik, mire is jó ez. Rengeteg mindenre... :)
Alapjában véve az autógyárak azért vezetik vissza a kartergázt a légszûrõbe, hogy az olajos gázt újra a hengerekbe juttatva megpróbálják elégetni, és ezzel kíméljék környezetünket. Az elv szép és jó, de azert mindennek van hátulütõje is. A motor ugyanis egységnyi levegõt tud beszívni egy szívás ütem alatt. Namost ahhoz, hogy az üzemanyag berobbanjon benzín-levegõ keverék kell, nem benzín-olaj. Ergo, ha az adott idõ alatt olajat is próbálunk bepréselni a levegõvel, csökken a motor hatékonysága, hiszen a bejutó olaj a levegõtõl "veszi el" a helyet. Ez egy friss motornál nem olyan jelentõs, hiszen jó esetben egy motor nem sok kartergázt termel. Azonban egy öregebb mocinál, erõsebb terhelésnél, vagy a kelleténél nagyobb elõgyújtásnál a kartergáz mennyisége nõ. Sõt, akkor is nõ, ha rossz az olajbeöntõ fedelének belsõ oldalán található rugós lapocska is, az szabályozza ugyanis a kijutó olajos gáz mennyiségét. Ilyen esetekben a kartergáztól való mexabadulásal feltûnõen növelhetünk a motor teljesítményén. Nem véletlen, hogy a rallyautókban is elvezetik... :) Hogyan tegyük? Én egy nagyon egyszerû módszert választottam. Fogtam egy rég elhalálozott szilikonszprés dobozt (felszúrni, ütögetni, stb veszélyes, szóval csak óvatosan...:) ), és megszabadítottam az adagolójától. Ezután a felsõ részén körbe lyukakat fúrtam. Ez azért kell, hogy az ide érkezõ gáz levegõ része el tudjon távozni. Maga a flakon azért kell, hogy a levegõvel érkezõ olaj le tudjon csapódni. Elvileg a lecsapódott olajat vissza is öntheted a motorba, de én még soha nem mertem, valahogy az itt lecsapódott olajnak mindíg gusztustalan színe volt... :) Szóval megvan a doboz. Ha szerencséd van, ez pont olyan vastag, hogy beszorul a bal hátsó lámpa mögötti motortér rész aljára (a fesszab mellé-alá, ott van egy illesztés a víszintes részen, ami szépen le tudja szorítani). A felsõ részéhez persze kell készíteni rögzítõt, de azt simán le lehet hajtani laposvasból, a vasat meg a fesszab egyik csavarjához lehet erõsíteni. No, ezután fox 2 kartegáz-csövet, és jól összeerõsíted õket. Én ehhez egy vékony rézcsövet használtam, amire ráhúztam a két csõ végét, utána egy dróttal rögzítettem a kötést, szigszalaggal pedig leszigeteltem az illesztési rést. A csõ egyik végét ráhúzod a szelepdeknire, utána átvezeted a légszûrõ zajcsökkentõje alatt, a másik végét pedig V alakban bevágod, és beletolod a flakonba. A V vágás azért kell, hogy még könnyebben távozzon a gáz, illetve a V nagy peremfelülete segíti az olaj lecsapódását. Arra figyelj, hogy a csõ elég lazán legyen a flakonban, mert a motornak menet közben elég nagy kilengése van,a flakon ehhez képest meg stabil, így a csõ hosszának kell flexibilisnek lennie. Jó szórakozást!
-- Qrucz --
Rapid elvtárs ezt is megvalósította. Lássuk az õ kommentjeit:
Olvastam, hallottam, meg ajánlották is, hogy ha a kartelgázt nem vezetem vissza a levegõszûrõbe akkor jobban bírja a moci. Gondoltam kipróbálom. A kartelgázt egy fél literes mûanyag üvegbe vezettem ki, de ez egyenlõre csak hirtelen megoldás, mert a gáz lehet 100 fok fölött is és az eléggé meg tudja olvasztani a mûanyagot. Ezután az üveget a légbeszívócsõ mögé szorítottam. Onnan nem esik ki, meg nem is látszik. Viszont még elõtte vágtam rajta egy kisebb lyukat, hogy a gázok távozni tudjanak belõle és csak az olaj maradjon (kép). Még valami: Ahonnan a kartelgázelvezetõcsövet (szép hosszú szó :-)) lehúztuk, vagyis a levegõszûrõ fölötti kiálló csövet, dugaszoljuk be, nehogy tisztítatlan fals levegõt kapjon a moci (ez nem egeszen így van, az is tisztított lesz, mert mindenképp átmegy a légszûrõn. Viszont ettõl függetlenül érdemes eldugaszolni, mert ha már megcsinálod pl a légszûrõház fúrását, nehogy már itt vesszen el a nyomás... - Qrucz). Én egyenlõre egy zacskót és egy erõsebb fajta befõttesgumit raktam rá, ugyanis egy kicsit meg van roppantva a csõ és hiába dugaszolnám csak úgy be akkor is menne be levegõ. Szóval röviden ennyi. Amit ezután észrevettem a kocsin, hogy az alapjárat magasabb lett (már nem is tudom lentebb venni ennél) és nagyobb az elérhetõ végsebesség.
-- Rapid --
|